Семинар “Устойчива мобилност” 13 юни 2017

По-малко автомобили в централната градска част и инвестиции във вело  инфраструктура, са сред решенията за устойчива мобилност във Франция

 

13 юни 2017 г., София. Днес се проведе третият семинар, част от конкурса „ЕКООБЩИНА“ на тема „Устойчивата градска мобилност чрез оптимизиране на транспорта на хора и стоки – източник на атрактивност за териториите и удовлетворение за гражданите”. Официален гост на откриването бе Николай Нанков, министър на регионалното развитие и благоустройството.

Семинарът предизвика силен интерес сред общините в България.  Над 70 представители на местната власт, експерти и партньори на инициативата присъстваха на лекциите на френските експерти и представителите на МРРБ.

Н.Пр. Ерик Любедел, посланик на Франция в България, приветства присъстващите на форума. „Семинарът за устойчивата градска мобилност и конкурсът „ЕКООБЩИНА“ като цяло са много важни в контекста на мерките за борбата с климатичните промени, основата на които се явява Договорът от Париж. Тази тема е особено актуална след декларираното желание на САЩ да се оттегли от този Договор, изразено от президента Тръмп“, каза в изказването си посланик Любедел.

„МРРБ има ангажимент да полага усилия за развитие на устойчивата градска мобилност в национален мащаб, българските общини могат да разчитат на нашата подкрепа. Всички мерки за устойчива мобилност, обаче, нямат смисъл без възпитание в екологична култура на придвижването и информираността на гражданите за нуждата от това“, каза -министър Николай Нанков.

Официални гост-лектори от Франция бяха г-н Жан-Франсоа Рьотиер, бивш зам.-председател по транспорта в Метрополия Нант, г-н Пиер Анауер, отговорник проекти „Управление на мобилността“, Европейска метрополия Страсбург и г-жа Кристел Шабрьодие, зам.-председател на AVERE France, Национална асоциация за развитие на електрическата мобилност и делегат за институционалните отношения на групата “La Poste”.

В своите лекции, гостите от Франция представиха какви са финансовите предимства и тези за околната среда, от използването на електрически автомобили в градовете. Важна тема бе и адекватното уреждане на системата за градския транспорт за задоволяване нуждите от бързо придвижване на гражданите и създаване на атрактивни бизнес условия.

Жан-Франсоа Рьотиер е един от петте най-добри експерти по обществен транспорт във Франция, който над 20 години е бил отговорен за развитието на сектора в метрополия Нант.  Той представи стратегията на метрополията за публичен транспорт, благодарение на която Нант е обявен за Зелена европейска столица за 2012 г. За да намалят натоварването в централната градска част, специалистите по обществен транспорт са работили много за намаляване на времето, което пътниците губят при смяната на различен публичен транспорт. Те въвеждат богата мрежа от линии с маршрути в  услуга на гражданите, както и стимулират употребата на велосипеди. Резултатите са изключителни – средната скорост на движение на автомобил в града е 21 km/h, а времето за което един човек се придвижва от отдалечен район на града до неговия център е намалено на 30 минути.

В своята лекция Кристел Шабрьодие представи стратегията, прилагана във Франция за насърчаване на използването на електрически автомобили. Една от най-важните стъпки е  организиране на съвместни обществени поръчки за закупуване на електромобили от страна на големи публични и частни предприятия. Така например новите електрически автомобили  заменят неелектрическите, използвани от служители на пощите и администрацията досега при изпълнение на служебните им задължения. Други политики за насърчаване са предлагане на бонуси при закупуването на електромобили, хибридни автомобили с презареждане и хибридни автомобили, предвиждане на възможност за инсталиране на зарядни станции при строителството на нови сгради, разширяване на инфраструктурата от зарядни станции.

Според Пиер Анауер политиката за мобилност не е просто работа с пътните потоци, а намиране на решения с дългосрочна перспектива и промяна на поведението. В Страсбург трамвайният транспорт, по начина, по който е организиран в града, носи много повече ползи от метрото. Това е така, защото се намалява пространството за коли, по-евтин е от метрото и позволява обществените пространства да бъдат преобразени и да станат по-красиви. Освен това, в Страсбург има забрана за транзитно движение на коли в центъра на града, създадени са възможности за „Паркирай и продължи с обществения транспорт“ (P+R), намалени са местата за паркиране в центъра и са увеличени възможностите за различен вид обществен транспорт. Не на последно място, в там са подобрени пешеходните и велосипедните съоръжения.

Лектор на семинара от българската страна бяха  Радостина Петрусенко и Зихни Дурмуш от главна дирекция „Градско и регионално развитие“ в министерство на регионалното развитие и благоустройството. Те представиха българските приоритети в сферата на устойчив градски транспорт.

Следващият семинар, част от „ЕКООБЩИНА“ ще се проведе на 27 юни 2017 г., вторник от 10.00 часа в сградата на Френския институт в София. Той ще е на тема „Подобряване на енергийната ефективност на обществените и жилищните сгради”.